zaterdag 7 juni 2014

Kleine schaapjes, grote bestelling



Naast stempelen is haken één van mijn hobby's. Een aantal weken geleden ontving ik een bestelling om binnen 4 weken maar liefst 25(!) schapen te haken. De klant was verliefd geworden op schaap Suusje, van Stip&Haak. Maar dat zou echt niet gaan lukken; 25 schapen in 4 weken en dan ook gewoon fulltime werken. Daarom paste is het oorspronkelijke patroon aan, tot het schaap een handzaam formaat had aangenomen. En voila, schaapje Suusje is geboren.

Het was als nog een hele uitdaging, en uiteindelijk heb ik een weekje vrij genomen om er zeker van te zijn dat het me zou lukken om alle 25 schaapjes af te krijgen, maar het is gelukt! De kudde is compleet!

En als echte Stampin' Up! fan kon ik het natuurlijk ook niet laten om de schaapjes op een leuke manier (per stuk) te verpakken... Met dit als resultaat:

De schaapjes zijn afscheidscadeautjes van een teamleider voor haar teamleden, dus gebruikte ik de 'See ya later alligator' stempel uit de 'See ya later' stempelset. Ik vrolijkte het geheel op door de krokodillen uit de 'Zoo Babies' te gebruiken.

Aan mijn Facebook vrienden heb ik het al een tijdje geleden beloofd, dat op het moment dat alle schaapjes af zouden zijn ik het patroontje gratis met jullie zal delen!
En dat moment is nu aangebroken. Ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan het haken van de kleine Suusjes en zou het leuk vinden als je hieronder een berichtje achterlaat.


Het patroon
Lijf (met Phildar Douce en 3,5mm haaknaald)
1.        Haak 6 v in een magische ring
2.        2 v in iedere v (12v)
3.        2v in iedere 2e v (18v)
4.        2v in iedere 3e v (24v)
5.        2v in iedere 4e v (30v)
6.        2v in iedere 5e v (36v)
7.      - 11. 36 v (36v)
12.   iedere 5e en 6e v samen (30v)
13.   30v (30v)
14.   iedere 4e en 5e v samen (24v)
15. - 16. 24 v (24v)
17.   iedere 3e en 4e v samen (18v)
18.   18v (18v)
19.   iedere 2e en 3e v samen (12v)
20.   12v (12v)

Hoofd (start met katoen en 3 mm haaknaald)
1.        Haak 6v in een magische ring
2.        2 v in iedere v (12v)
3.        2v in iedere 2e v (18v)
4.        2v in iedere 3e v (24v)
5.      – 6. 24v (24v)
7.     2v in iedere 4e v (30v)
8.   – 9. 30v (30v)
10.  2v in iedere 5e v (36v)
11.  2v in iedere 6e v (42v)
12. – 13. 42v (42v)
Ga verder met Phildar Douce en 3,5mm haaknaald
14.  iedere 7e en 6e v samen (36v)
15. – 16. 36v (36)
Bevestig de 6mm veiligheidsoogjes tussen toer 11 en 12 met 5 steken tussenruimte.
17.  iedere 5e en 6e samen (30v)
18.  30v (30v)
19. iedere 4e en 5e v samen (24v)
20. iedere 3e en 4e v samen (18v)
21. iedere 2e en 3e v samen (12v)
Vul het hoofd op
22. iedere 1e en 2e v samen (6v)
Knip de draad af, haal deze door de overgebleven steken en trek aan
Naai met zwart katoen een neusje op het hoofd

Oren (maak er 2 met katoen en 3 mm haaknaald)
1.        Haak 6 v in een magische ring
2.        2v in iedere 2e v (9v)
3.        2v in iedere 3e v (12v)
4.        2v in iedere 4e v (15v)
5.        2v in iedere 5e v (18v)
6.      – 10. 18v (18v)
11. iedere 5e en 6e v samen (15v)
12. – 13. 15v (15v)
14.  iedere 4e en 5e v samen (12v)  
15.  12v (12v)
Vouw het haakwerk plat en haak het samen met 5v

Poten (maak er 4 met katoen en 3 mm haaknaald)
1.      Haak 6v in een magische ring
2.      2 v in iedere v (12v)
3.      2v in iedere 2e v (18v)
4.      In de achterste lus, 18v (18v)
5.      – 6. 18v (18v)
7.   iedere 5e en 6e v samen (15v)
8.   iedere 4e en 5e v samen (12v)
Wijzig nu naar kleur, haak strepen naar eigen inzicht
9.  – 24. 12v (12v)
Vul de poten lichtjes op. Vouw het haakwerk plat en haak het samen met 5v
Maak in het witte gedeelte hoefjes door een  dubbele draad strak door het midden van de onderkant van het pootje te naaien.

NB. Het originele patroon van Schaap Suusje is van Stip en Haak. Heriët van de Wiel heeft toestemming gegeven om dit patroontje, dat ik zelf heb gemaakt, maar is gebaseerd op Schaap Suusje, met jullie te delen.

Liefs, 
Suzanne

31 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend lief schaapje is het geworden! En wat een hele klus om er 25 stuks te maken.

    Bedankt voor het delen van het patroon!

    Liefs van Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend gaaf! Dat moet een goed gevoel geven dat je ze allemaal op tijd hebt afgekregen. Ze zijn echt geweldig!!
    Bedankt voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke leuk. Super hoor. En wat een werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Suzanne,
    Wat supergaaf van Herriët dat je het mocht delen. :D
    Deze ga ik misschien wel maken voor in de kraammand van mijn aanstaande neefje.
    Bedankt voor het uitschrijven en delen.
    Groetjes,
    Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig werk en hartelijk dank voor het patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. helemaal leuk ik heb je gelinked op FB https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl
    vr gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superschattig! En wat een indrukwekkende rij schaapjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw wat een lief schaapje. Wat zullen die teamleden blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Suusje is wel uber cute! Wat een fikse bestelling om deze kudde klaar te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor het delen van je patroon, Suzanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. It's lovely thank you for sharing

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Suzanne,

    Ontzettend bedankt voor het delen van het patroon. Ik heb een vraagje, welke kleur van Phildar Douce heb je gebruikt? En welke kleur heb je als gewoon garen gebruikt? Is dat ook van Phildar? En zo ja, welke kleur?
    Ik wil de garens via het internet bestellen maar ik weet niet precies welke kleuren ik moet bestellen.
    Nogmaals bedankt voor het delen van het patroontje!:D

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je wel voor het patroon! Ik ben zelf haakster, maar maak soms ook kaartjes (niet zulke ingewikkelde hoor!) en vind het daarom leuk om je te volgen; je staat nu in mijn leeslijst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ZO!!!!!, wat een klus zeg...maar ze zien er SUPER!! uit..geweldig en zo leuk verpakt..
    Dank je wel voor het leuke patroon...heel lief van jou, ik heb inmiddels 1 gehaakt..Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, wat een werk. En wat zijn ze schattig. Mijn zoontje heeft volgende week zijn laatste schooldag op de basisschool en al bijna een half jaar verkering met een heel lief meisje. Aangezien ik niet veel tijd meer heb, maar toch iets voor haar wilde maken komt dit oatroon als een geschenk uit de hemel. Ik heb ook het echte patroon bij stip en haak gekocht, maar nog nooit gemaakt. Dat wilde ik nu dus gaan doen. Maar ik ga nu zker johw patroon gebruiken. Dan weet ik zeker dat ik op tijd klaar ben en heeft ze een mooi formaat om mee op vakantie te nemen.
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh wauw, ik sta perplex! Wat veel schaapjes heb jij gemaakt. Geweldig! Volgens mij heeft mijn zus (ja, die van Stip & Haak) jou kudde nog niet gezien. Ze zal het erg leuk vinden. Ik zal haar tippen. Je doet je naam eer aan, Suzanne! Groetjes van Gerda (Haakfeest).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig! mijn favoriet van stip en haak is nog steeds Suusje schaap. Echt super leuk deze kleine versie! Dat er nog maar vele kuddes gehaakt mogen worden!
    Groetjes Antoinet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super schattig zijn deze!! Bedankt voor het patroon :)

    Groetjes,
    Stefanie

    cutedutch.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een groot werk, maar ze zijn zo schattig. Bedankt voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waaw wat een lief klein schaapje <3 dankjewel voor het patroon!

    Liefs Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Superleuk!!! Ben net met mijn eerste grote Suusje begonnen, nu kan er gelijk een kleintje bij.
    Dankjewel dat je het patroon hebt gemaakt en gedeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super mooi geworden!! Wat een werk, maar wel heel gaaf.
    Bedankt voor het delen van het patroon.
    Groeten van Femminde

    BeantwoordenVerwijderen
  23. leuk ,,bedankt voor het delen.
    Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. heel mooi gedaan , bedankt om te delen . nog een patroontje bij voor het evenement lammetjesdag de 2de zondag van maart 2016 in de kinderboerderij paepenhof in de panne belgie! superbedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw 😍 wat zijn ze mooi. Bedankt dat je dit wilde delen

    Groetjes patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Echt ontzettend leuk al die schaapjes! Ik ben helemaal verliefd dus ik ben er ook aan begonnen maar hoe goed ik ook kijk, met de Phildar Douce zie ik onmogelijk wat ik gehaakt heb! Heb je misschien tips voor mij? Ik word er een beetje hopeloos van want ik wil het echt heel graag haken!
    Groetjes Becky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Becky,
      Leuk dat je aan het schaapje begonnen bent!
      Sorry voor de late reactie.
      Het is inderdaad heel moeilijk te zien wat je haakt met het Phildar Douce garen. Ik heb de schaapjes vooral op gevoel gehaakt. Het voordeel van dat je de steken niet/nauwelijks ziet, is dat je ook kunt smokkelen zonder dat het opvalt ;) Ik gebruikte een steeds een steekmarkeerder voor de eerste steek en telde dan de steken zodat ik op het einde (ongeveer) het aantal steken had.
      Een andere tip is om het lijfje (en kopje) eerst in katoen te haken en dan steeds alleen in de achterste lus. Aan de buitenkant blijft dan een rij lussen zichtbaar. Hier kan je dan vervolgens met vasten met Phildar Douce langs haken.

      Suusje wordt vast ontzettend schattig!

      Creatieve groetjes,
      Suzanne

      Verwijderen
  27. Hoihoi, wat een leuk patroon, heb je er bezwaar tegen dat dit patroon gedeeld word in een facebookgroep waar we op vrijwillige basis haken voor het Ronald McDonald huis?
    Hoor graag van je!

    BeantwoordenVerwijderen